Załącznik nr 1 do Uchwały nr 8/2021/2022 Rady Pedagogicznej
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 27.01.2022r.
KONCEPCJA PRACY PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
na lata 2022 – 2025
Koncepcja Pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu ostała opracowana w oparciu o zadania statutowe wynikające z przepisów prawa oświatowego, zakłada jakościowy rozwój placówki oraz określa główne kierunki działań, a w szczególności:
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży;
- udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego rodzicom;
- wspomaganie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
Wiodącym przesłaniem naszej pracy jest idea integralności, której centrum stanowi dziecko w kontekście całego środowiska, w którym żyje (rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza). Zatem nasze oddziaływania skierowane są do: dzieci i młodzieży, rodziców, opiekunów prawnych, nauczycieli, pedagogów, innych osób i placówek pracujących na rzecz dzieci.
MISJA
Celem naszych oddziaływań jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka na każdym etapie jego życia, organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Działania w tym zakresie realizujemy poprzez: diagnozę (psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, wstępną diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej), orzecznictwo, terapię (pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną, integrację sensoryczną), WWRD, mediacje, poradnictwo, konsultacje, opiniowanie, prowadzenie grup wsparcia, działalność profilaktyczną i informacyjno-szkoleniową oraz interwencję kryzysową.
Poradnia oferuje również szeroki zakres form pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom i młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania, w ramach możliwości Poradni.
Równie ważnym aspektem naszych oddziaływań jest podmiotowość, odnosząca się zarówno do pracowników, jak i klientów naszej Poradni. Oznacza ona możliwość realizowania przez pracowników własnych koncepcji i zamierzeń. Dzieje się to w oparciu o nieustannie wzbogacaną wiedzę, którą wykorzystujemy w celu zaspokajania stale monitorowanych potrzeb klientów. Zasadniczą płaszczyzną spotkań z klientami jest merytoryczny dialog prowadzony w atmosferze otwartości i życzliwości.
Nasze działania charakteryzuje wysoki poziom profesjonalizmu, odpowiedzialności. W Poradni dba się również o ochronę przetwarzania danych, z zachowaniem gwarancji należytego bezpieczeństwa i poufności powierzonych informacji.
Poradnia prowadzi współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, placówkami oświatowymi oraz innymi placówkami działającymi na rzecz dzieci, rodziny i środowiska w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpracuje z uczelniami wyższymi w zakresie realizowania praktyk studenckich, zapoznających ze specyfiką pracy placówki.
W celu zapoznania z naszą działalnością szerokiego grona potencjalnych klientów oraz pogłębiania ich świadomości i wiedzy dotyczącej możliwości korzystania z oferty Poradni, wychodzimy z nią na zewnątrz poprzez: stronę internetową, organizowanie spotkań z pedagogami i specjalistami szkolnymi, przesyłanie drogą elektroniczną do placówek z prośbą o przekazanie jej radom pedagogicznym, rodzicom, uczniom oraz innym zainteresowanym osobom.
Wszystkie podejmowane działania, w które są zaangażowani pracownicy Poradni, mają na celu podnoszenie jakości pracy placówki.
WIZJA
Jesteśmy zespołem psychologów, pedagogów i logopedów stawiających sobie wysokie wymagania. Świadczymy pomoc psychologiczno – pedagogiczno – logopedyczną w oparciu o wartości humanistyczne wskazujące na godność i niepowtarzalność każdej osoby.
Poradnia to placówka otwarta na problemy środowiska rodzinnego i szkolnego.
Celem Poradni i najwyżej cenioną przez pracowników wartością jest dobro dziecka i osób korzystających z usług naszej placówki w ścisłym związku z rodzicami i nauczycielami, którzy mają bezpośredni wpływ na dzieci i młodzież oraz są zainteresowani efektami nauczania i wychowania.
Rozpoznajemy przypadki i sytuacje, w których potrzeby dzieci i młodzieży nie są realizowane w sposób optymalny. Wspieramy działania środowiska lokalnego na rzecz dziecka i rodziny.
Grono pedagogiczne tworzy kreatywna, otwarta na innowacje, wszechstronnie wykształcona kadra.
Badamy oczekiwania naszych klientów i staramy się im sprostać. Swoje działania prowadzimy w placówce, powiększającej swoje zaplecze diagnostyczne, terapeutyczne i lokalowe.
Oferta Poradni jest systematycznie analizowana, modyfikowana i dostosowywana do oczekiwań klientów i zmieniającej się rzeczywistości.
Dostosowujemy metody, formy pracy do zmieniających się warunków oraz potrzeb i oczekiwań klientów. Staramy się być bliżej naszych klientów poprzez spotkania w placówkach oświatowych, prowadzenie strony internetowej, organizację konferencji, szkoleń i warsztatów.
Bogate doświadczenie, systematyczne doskonalenie wiedzy oraz zastosowanie nowych narzędzi diagnostycznych i multimedialnych, pozwalają na podejmowanie wielu działań z zakresu profilaktyki, diagnozy, terapii problemów dzieci i młodzieży.
Placówka posiada zmodernizowaną stronę internetową, dostępną dla osób niepełnosprawnych.
Planując swoje działania Poradnia współpracuje ze środowiskiem lokalnym. Podstawą funkcjonowania Poradni jest przekonanie, iż jest ona integralnym elementem środowiska. Prowadzone działania są systematycznie analizowane, weryfikowane oraz wzbogacane stosownie do potrzeb i pojawiających się problemów.
Ważne jest pozytywne postrzeganie Poradni w środowisku. Poradnia jest instytucją przyjazną dla klientów i pracowników. Pracownicy Poradni, pracując na rzecz dziecka, jego rodziny i środowiska edukacyjno – wychowawczego działają profesjonalnie, zgodnie z przyjętym Kodeksem Etyki.
Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w Poradni, wskazują problemy i omawiają metody oraz formy współpracy. Ważne jest podejmowanie skutecznych działań wzbogacających bazę i wyposażenie placówki w celu poprawy warunków realizacji wytyczonych zadań.
Do priorytetowych zadań Poradni należy:
- wdrażanie i realizacja w kolejnych latach zadań w kontekście obowiązujących nowych przepisów prawda oświatowego oraz kierunków polityki oświatowej państwa;
- realizacja potrzeb osób korzystających z Oferty Poradni poprzez udzielanie najwyższej jakości usług;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń;
- dostosowanie placówki do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- promowanie placówki w środowisku lokalnym;
- aktywizowanie pracowników do zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych, uwzględniających specyfikę pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- dalsza rozbudowa i doskonalenie bazy edukacyjnej Poradni;
- wprowadzenie działań innowacyjnych;
- wprowadzanie zmian jakościowych, poprzez podnoszenie atrakcyjności oferty udzielanej pomocy;
- pozyskiwanie dodatkowych funduszy i partnerów do współpracy;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Dążymy do:
- objęcia opieką każdego dziecka niepełnosprawnego od urodzenia do ukończenia edukacji;
- objęcia różnorodną terapią jak najszerszej grupy dzieci i młodzieży z problemami w nauce i funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym;
- skutecznej profilaktyki zagrożeń współczesnego świata;
- zwiększania efektywności naszych działań poprzez doskonalenie umiejętności w zakresie głębszego rozpoznania potrzeb środowiska oraz oferowania pomocy adekwatnej do oczekiwań klientów;
- sukcesywnego doposażania placówki w nowe pomoce i narzędzia diagnostyczne;
- osiągania wysokiej jakości stawianych diagnoz oraz zgodnego z wiedzą i doświadczeniem opiniowania oraz orzekania do odpowiednich form kształcenia;
- dbania o korzystną atmosferę w Poradni, zarówno w stosunku do osób korzystających z oferty placówki, jak też wewnątrz zespołu pracowników, przestrzegania zasad etyki zawodowej, zapobiegania objawom wypalenia zawodowego.
Koncepcja Pracy Poradni jest analizowana i modyfikowana stosownie do potrzeb oraz jest podana do wiadomości nauczycieli, uczniów i rodziców oraz wszystkich zainteresowanych.
Zmodyfikowaną Koncepcję zatwierdzono na zebraniu Rady Pedagogicznej dnia 27.01.2022 r.