Załącznik nr 7 do Zarządzenia Nr 4/2025
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 30 stycznia 2025r.
PROCEDURA DIAGNOZOWANIA DZIECKA/UCZNIA
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA
1. Zgłoszenia na badania przyjmowane są telefonicznie lub osobiście w sekretariacie Poradni przez cały rok.
2. Na diagnozę należy zgłosić się osobiście z dzieckiem.
3. Podczas badania oceniane są możliwości dziecka, dlatego zapraszamy wyłącznie dzieci zdrowe. W przypadku obecności u dzieci objawów choroby (m.in. katar, kaszel), złego samopoczucia w dniu badania lub tego dnia przebytych szczepień, prosimy o przełożenie wizyty.
4. Istotnym jest, aby rodzic przekazał wcześniej dziecku cel wizyty w Poradni oraz dostarczył z placówki oświatowej, do której dziecko/uczeń uczęszcza pisemną informację dotyczącą jego funkcjonowania.
5. Jeśli jest to pierwsze badanie, warto mieć ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, aby móc uzupełnić dane z okresu okołoporodowego oraz wszystkie istotne zaświadczenia, np. lekarskie i ewentualnie wcześniejsze diagnozy dziecka, orzeczenie o niepełnosprawności.
6. Jeśli dziecko było badane wcześniej w innej poradni, należy złożyć w niej wniosek o przekazanie dokumentacji dziecka.
7. Jeśli dziecko ma zalecone korzystanie ze specjalistycznego sprzętu (np. okulary korekcyjne, aparaty słuchowe i inne), to powinno je posiadać w czasie badania.
8. Spotkanie diagnostyczne rozpoczyna się wywiadem psychologicznym z rodzicem/opiekunem prawnym, dotyczącym zgłaszanych trudności, sytuacji zdrowotnej, rodzinnej i edukacyjnej dziecka, w celu uzyskania informacji o jego rozwoju.
9. Czas diagnozy zależy od zgłaszanych problemów oraz możliwości rozwojowych dziecka - diagnoza dziecka może trwać około 3-4 godzin zegarowych (może też być podzielona na kilka spotkań diagnostycznych).
10. Metody diagnostyczne są dobrane do celu badania, a także indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. O wyborze metod decyduje specjalista.
11. Badanie ma charakter indywidualny. Obecność rodzica podczas badania jest dopuszczalna w sytuacjach wyjątkowych (jest to odstępstwo od standardowej procedury, które stanowi przeszkodę w odnoszeniu uzyskanych przez dziecko wyników do norm, a także ze względu na konieczność ochrony poufności psychologicznych narzędzi diagnostycznych).
12. Decyzję o dopuszczeniu obecności rodzica podejmuje psycholog, biorąc pod uwagę wiek, stan fizyczny i emocjonalny dziecka.
13. Diagnoza jest zakończona omówieniem wyników badań, w trakcie którego psycholog przekazuje informacje o uzyskanych wynikach i proponuje najkorzystniejsze formy dalszych działań (np. badania lekarskie, rozpoczęcie terapii).
14. Proces diagnozy psychologicznej jest często elementem diagnozy wielospecjalistycznej (pedagogicznej, logopedycznej), który jest zakończony wydaniem stosownego dokumentu (opinii, orzeczenia lub informacji).
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA/ LOGOPEDYCZNA
1. Zgłoszenia na badania przyjmowane są telefonicznie lub osobiście w sekretariacie Poradni przez cały rok.
2. Na diagnozę należy zgłosić się osobiście z dzieckiem.
3. Podczas badania potrzebujemy ocenić możliwości dziecka, dlatego też zapraszamy wyłącznie dzieci zdrowe. W przypadku choroby (m.in. katar, kaszel), złego samopoczucia w dniu badania prosimy o przełożenie wizyty.
4. Istotnym jest także, aby rodzic przekazał wcześniej dziecku cel wizyty w Poradni oraz dostarczył z placówki oświatowej, do której dziecko/uczeń uczęszcza pisemną informację dotyczącą jego funkcjonowania.
5. Jeśli jest to pierwsze badanie, warto mieć ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, aby móc uzupełnić dane z okresu okołoporodowego oraz wszystkie istotne zaświadczenia, np. lekarskie i ewentualnie wcześniejsze diagnozy dziecka.
6. Jeśli dziecko było badane wcześniej w innej poradni, należy złożyć w niej wniosek o przekazanie dokumentacji dziecka.
7. Diagnoza pedagogiczna rozpoczyna się rozmową z rodzicem/opiekunem prawnym, dotyczącą zgłaszanych trudności. Jeśli jest to pierwsze badanie niezbędne jest przeprowadzenie przez pedagoga wywiadu dotyczącego sytuacji szkolnej, zdrowotnej i rodzinnej dziecka, w celu uzyskania informacji o jego rozwoju oraz wypełnienie wniosku o przeprowadzenie badań psychologiczno-pedagogicznych.
8. Po tych czynnościach diagnosta przystępuje do przeprowadzenia z dzieckiem/uczniem badania, czyli szeregu prób sprawdzających umiejętności dziecka, dobieranych w zależności od zgłaszanego problemu w oparciu o wystandaryzowane testy. Dziecko w żaden sposób nie musi się do nich wcześniej przygotowywać.
9. Badanie przeprowadza się zwykle bez obecności rodzica. Obecność rodzica podczas badania jest dopuszczalna w sytuacjach wyjątkowych (jest to odstępstwo od standardowej procedury, które stanowi przeszkodę w odnoszeniu uzyskanych przez dziecko wyników do norm).
10. Zwykle diagnoza pedagogiczna zamyka się w jednym spotkaniu, które szacuje się na około 2-2,5 godziny. Diagnoza logopedyczna trwa zwykle ok. 1 godziny.
11. Dodatkowo, jeśli dziecko ma zalecone np. noszenie okularów, aparatu słuchowego to powinno je posiadać w czasie badania.
12. Po zakończeniu działań diagnostycznych specjalista może omówić wyniki badań.
13. Proces diagnozy pedagogicznej jest zwykle elementem diagnozy wielospecjalistycznej (psychologicznej, logopedycznej), który jest zakończony najczęściej wydaniem stosownego dokumentu (opinii, orzeczenia lub informacji).