Załącznik nr2 do Zarządzenia Nr 4/2025
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 30 stycznia 2025r.
PROCEDURA WYDAWANIA OPINII /INFORMACJI
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO -PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
1. Pracownik sekretariatu rejestruje dziecko, które zgłosiło się na badanie i przekazuje Kartę Indywidualną wraz z Wnioskiem o wydanie opinii/informacji pracownikowi pedagogicznemu – wzór wniosku stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
2. Pracownik pedagogiczny dokonuje analizy dostarczonej dokumentacji:
- analiza opinii wystawionej przez nauczycieli/pedagoga szkolnego/wychowawcę;
- analiza wytworów ucznia/dziecka, dowodów pracy;
- analiza zaświadczeń lekarskich lub wyników badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych dostarczonych przez rodzica;
- analiza wyników wcześniejszych badań przeprowadzonych w poradni.
3. W przypadku, jeśli rodzic/opiekun prawny wyrazi pisemną zgodę, możliwa jest konsultacja z pedagogiem szkolnym, wychowawcą lub nauczycielami.
4. W przypadku wątpliwości dotyczących uzyskanych informacji podanych przez rodzica lub prawnego opiekuna oraz zgromadzonych danych pracownik pedagogiczny jest zobowiązany do wyjaśnienia swoich wątpliwości, prosząc rodzica lub opiekuna prawnego o okazanie stosownego dokumentu.
5. Jeśli na badanie nie dostarczono dokumentacji niezbędnej do wydania opinii, pracownik zobowiązuje rodzica/opiekuna prawnego do dostarczenia wymaganych dokumentów w określonym okresie czasu.
6. Wywiad z rodzicem/opiekunem prawnym.
7. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu i analizy dostarczonej dokumentacji, pracownik pedagogiczny formułuje wstępną hipotezę badawczą, która jest podstawą prowadzenia przez niego dalszych czynności diagnostycznych, w tym wyboru metod, technik i narzędzi badawczych. Pod uwagę zostaje wzięty wiek dziecka.
8. Etapy badania:
- nawiązanie kontaktu z dzieckiem/uczniem;
- wykonanie prób testowych;
- rozmowa z dzieckiem/uczniem.
9. W badaniach diagnostycznych wykorzystuje się standaryzowane testy psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne oraz inne narzędzia diagnostyczne.
10. W przypadku wątpliwości istnieje możliwość przeprowadzenia przesiewowego badania słuchu.
11. Każde badanie przeprowadza się zgodnie z procedurami opisanymi w podręcznikach testowych, a wyjątkowo uzasadnione odstępstwa od tych procedur są dokładnie zaznaczone w protokole przebiegu badania.
12. Badanie diagnostyczne (psychologiczne/pedagogiczne lub logopedyczne) przeprowadza się w ciągu jednego dnia.
13. W szczególnych sytuacjach – choroba dziecka/ucznia, wolne tempo pracy, znaczne zaburzenia koncentracji uwagi, nadruchliwość lub odmowa uczestnictwa ze strony badanego, wskazane jest wyznaczenie kolejnego terminu badania.
14. Każdy pracownik pedagogiczny prowadzący badanie diagnostyczne rejestruje i oblicza wyniki testowe.
15. Pedagog, psycholog i logopeda w zespole konsultują uzyskane wyniki.
16. W przypadku pojawiających się trudności diagnostycznych, uzyskane wyniki analizują również inni pracownicy pedagogiczni poradni lub lekarz.
17. Po zakończeniu badania pracownicy pedagogiczni omawiają z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka/ucznia lub z pełnoletnim uczniem wyniki badania. Udzielona zostaje porada, a także wskazówki i zalecenia postdiagnostyczne do dalszej pracy.
18. Kwestionariusze testów, wyniki obserwacji, diagnozę pracownicy umieszczają w Karcie Indywidualnej.
19. Rodzic (prawny opiekun) lub pełnoletni uczeń wypełniają wniosek o wydanie opinii w danej sprawie najwcześniej w dniu ostatniego badania diagnostycznego.
20. Opinia zostaje wydana w ciągu 30 dni od wpłynięcia wniosku o wydanie opinii.
21. Zespół badający opracowuje diagnozę i zalecenia postdiagnostyczne badanego dziecka/ucznia w terminie do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o wydanie opinii przez rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia.
22. Od w/w terminu w ciągu 3 dni roboczych zespół diagnozujący opracowuje projekt opinii i przekazuje go do sekretariatu.
23. Pracownik sekretariatu w ciągu 4 dni roboczych nanosi projekt opinii na obowiązujący druk i przekazuje dyrektorowi Poradni do zatwierdzenia.
24. Zatwierdzony dokument (opinia) wydawany jest rodzicowi/ opiekunowi prawnemu/ pełnoletniemu uczniowi osobiście lub na wskazany we wniosku adres w terminie nie dłuższym, niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku.
25. Opinia poradni zawiera:
- oznaczenie poradni wydającej opinię;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- podstawę prawną wydania opinii;
- imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania;
- nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie oddziału (klasy), do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
- stanowisko Poradni w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
- imiona i nazwisko oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
- podpis dyrektora poradni.
26. Na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia poradnia wydaje kopię opinii, a także za zgodą rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko/uczeń uczęszcza.
27. Na pisemny wniosek rodzica/ opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia/ możliwe jest wydanie informacji o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.
28. Dzieci i młodzież mogą uzyskać opinie poradni również w innych, niż określone w przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
29. Rodzice/prawni opiekunowie/pełnoletni uczeń/ odbierają podpisany przez dyrektora lub osobę wyznaczoną przez dyrektora 1 egzemplarz opinii osobiście w sekretariacie poradni lub opinia jest doręczana pocztą.
30. W szczególnych przypadkach rodzic/prawny opiekun/pełnoletni uczeń/ może upoważnić na piśmie do odbioru inną osobę.
31. W upoważnieniu muszą być zawarte:
- miejscowość i data;
- dane osoby upoważniającej - imię, nazwisko, numer PESEL osoby upoważniającej lub numer dowodu osobistego;
- dane osoby upoważnionej - imię, nazwisko, numer PESEL lub numer dowodu osobistego. oświadczenie woli i określenie celu, w którym wystawia się upoważnienie;
- czytelny podpis osoby upoważniającej, by osoba, która została upoważniona, mogła w trakcie odbioru opinii wylegitymować się dokumentem potwierdzającym jej tożsamość.
32. Odbiór zostaje potwierdzony podpisem na potwierdzeniu odbioru opinii, który pozostaje w Indywidualnej Karcie.