Załącznik nr 8 do Zarządzenia Nr 4/2025
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 30 stycznia 2025r.
PROCEDURA UDZIAŁU DZIECKA/UCZNIA
W ZAJĘCIACH TERAPEUTYCZNYCH
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
ZASADY PRZYJĘCIA ORAZ UCZĘSZCZANIA NA ZAJĘCIA TERAPII PSYCHOLOGICZNEJ
1. Zgłoszenia dziecka dokonuje rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń poprzez wypełnienie pisemnego wniosku (wzór wniosku dostępny jest na stronie internetowej www.pppzwolen.pl oraz w sekretariacie Poradni). Podstawą do zgłoszenia jest potrzeba objęcia dziecka/ucznia pomocą psychologiczną.
2. Na zajęcia mogą uczęszczać dzieci/uczniowie z rejonu działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu.
3. O zasadności przyjęcia dziecka/ucznia na terapię psychologiczną decyduje psycholog.
4. W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci:
- z interwencji kryzysowych;
- wymagające kontynuacji prowadzonych już oddziaływań terapeutycznych;
- z listy oczekujących;
- które nie mają możliwości korzystania z terapii w przedszkolu/szkole.
5. Liczba miejsc na zajęcia terapeutyczne jest ograniczona i uzależniona od możliwości kadrowych i organizacyjnych Poradni.
6. W przypadku dzieci nieuczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców Poradnia udziela stosownej pomocy w przypadku, gdy dziecko mieszka na terenie działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu (tj. w powiecie zwoleńskim).
7. Terapia ma charakter indywidualny i zazwyczaj trwa jeden rok szkolny – o zakończeniu oddziaływań decyduje terapeuta lub klient.
8. Zajęcia rozpoczynają się punktualnie, o ustalonej godzinie. Częstotliwość spotkań terapeutycznych ustalana jest z rodzicem/opiekunem prawnym/pełnoletnim uczniem w zależności od potrzeb dziecka/ucznia, specyfiki problemu i grafiku terapii psychologa prowadzącego.
9. Z przyczyn niezależnych od terapeuty, wynikających z bieżącej organizacji pracy Poradni, terminy spotkań terapeutycznych mogą ulegać zmianie.
10. Na zajęcia terapeutyczne przychodzą tylko dzieci/uczniowie bez infekcji chorobowej. W przypadku złej dyspozycji zdrowotnej dziecka rodzic jest zobowiązany do kontaktu z Poradnią.
11. W celu dookreślenia zasad współpracy z rodzicem/opiekunem prawnym/pełnoletnim uczniem zostaje zawarty kontrakt. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązują się w nim do:
- zadbania o bezpieczeństwo dziecka w drodze na terapię i z zajęć (rodzic może złożyć pisemne oświadczenie dotyczące zgody na samodzielne przychodzenie na zajęcia i powrót z nich swojego dziecka);
- systematycznego uczestnictwa dziecka w zajęciach; otwartości i szczerości w kontakcie z terapeutą (przekazywanie istotnych danych o stanie zdrowia, funkcjonowaniu i sytuacji dziecka);
- kontaktu ze specjalistą w wyznaczonym terminie w celu omówienia efektów dotychczasowej terapii oraz zaleceń do dalszej pracy w domu;
- przeprowadzania konsultacji/badań specjalistycznych zalecanych przez specjalistę, potrzebnych do określenia przyczyn trudności dziecka i ukierunkowujących z nim pracę terapeutyczną; systematycznego wdrażania zaleceń do pracy wychowawczej z dzieckiem, wynikających z założeń terapii.
12. Na mocy kontraktu rodzic/opiekun prawny/pełnoletni uczeń ma prawo do uzyskania informacji na temat efektów pomocy terapeutycznej oraz ewentualnych wskazówek do pracy w domu.
13. Wywiązywanie się z powyższych wskazań wpływa na efektywność prowadzonej terapii.
14. Konsekwencją trzykrotnej, nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka/ucznia na terapii jest wykreślenie z listy dzieci/uczniów objętych terapią na terenie Poradni. Decyzja w tej sprawie należy do specjalisty prowadzącego zajęcia.
15. Zajęcia terapeutyczne poddawane są ewaluacji. Uzyskane informacje mają służyć podnoszeniu jakości zajęć terapeutycznych organizowanych w Poradni.
16. Wszystkie dane osobowe klienta oraz zgromadzone w trakcie terapii informacje objęte są tajemnicą zawodową.
17. Psycholog nie jest stroną w prowadzonych postępowaniach sądowych między rodzicami dziecka/ucznia.
18. Na wniosek rodzica istnieje możliwość wydania zaświadczenia zawierającego informacje o uczęszczaniu dziecka/ucznia na terapię psychologiczną (z wyłączeniem danych obejmujących przebieg i efekty terapii).
19. Istnieje możliwość organizacji grupowych zajęć terapeutycznych – po zebraniu się stosownej grupy.
ZASADY PRZYJĘCIA I UCZĘSZCZANIA NA ZAJĘCIA TERAPII PEDAGOGICZNEJ/LOGOPEDYCZNEJ
1. Zgłoszenia dziecka dokonuje rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń poprzez wypełnienie pisemnego wniosku (wzór wniosku dostępny jest na stronie internetowej www.pppzwolen.pl oraz w sekretariacie Poradni). Podstawą do zgłoszenia jest potrzeba objęcia dziecka/ucznia pomocą pedagogiczno-logopedyczną.
2. Liczba miejsc na zajęcia terapeutyczne jest ograniczona i uzależniona od możliwości kadrowych i organizacyjnych Poradni.
3. O zasadności przyjęcia dziecka/ucznia na terapię pedagogiczną decyduje pedagog, na terapię logopedyczną - logopeda.
4. Na zajęcia mogą uczęszczać dzieci/uczniowie z rejonu działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu.
5. W przypadku dzieci nieuczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców poradnia udziela stosownej pomocy w przypadku, gdy dziecko mieszka na terenie działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu (tj. w powiecie zwoleńskim).
6. Terapeuta prowadzący zajęcia ustala z rodzicem dziecka/ucznia terminy spotkań.
7. Zajęcia rozpoczynają się punktualnie, o ustalonej godzinie.
8. Rodzic jest zobowiązany powiadomić terapeutę o nieobecności dziecka na zajęciach.
9. Trzy kolejne nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu roku szkolnego będą skutkowały wykreśleniem dziecka/ucznia z listy uczęszczających na zajęcia. Decyzja w tej sprawie należy do specjalisty prowadzącego zajęcia.
10. Istnieje możliwość wydania, na prośbę rodziców, zaświadczenia o uczęszczaniu dziecka/ucznia na zajęcia terapeutyczne.
11. Rodzic otrzymuje od specjalisty prowadzącego zajęcia wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. Terapia ma większe szanse powodzenia, jeśli zalecenia te będą realizowane.