Załącznik do Zarządzenia Nr 7/2018/2019
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 21 września 2018 r.
Procedura diagnozowania i wydawanie opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjum, i ponadgimnazjalnych
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669);
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560 i 1669);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199 oraz z 2017 r. poz. 1647);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 843 z późn. zm.).
PROCEDURA BADANIA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Zgłoszenia na diagnozę w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się dokonuje rodzic/prawny opiekun osobiście w sekretariacie Poradni lub telefonicznie.
Formą zgłoszenia jest wypełnienie i złożenie wniosku o przeprowadzenie diagnozy (do pobrania na stronie internetowej Poradni lub w sekretariacie Poradni).
Przed badaniem lub w trakcie procesu diagnostycznego:
- należy dostarczyć opinię o uczniu kierowanym do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej na badanie diagnostyczne w kierunku trudności w czytaniu i/lub pisaniu, właściwą do etapu edukacyjnego (do pobrania od pedagoga szkolnego lub w sekretariacie Poradni);
- należy dostarczyć zeszyty i prace ucznia (do wglądu) m.in. z języka polskiego, z języka obcego, matematyki, itp.;
- wskazane jest przeprowadzenie badania okulistycznego i uzyskanie zaświadczenia o stanie wzroku ucznia;
- wskazane jest przeprowadzenie badania słuchu i uzyskanie zaświadczenia o stanie słuchu ucznia (możliwość przeprowadzenia badania na terenie Poradni;
Pierwsza diagnoza mająca na celu rozpoznanie u ucznia ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się powinna być przeprowadzona w klasach I - III (I etap edukacyjny).
Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się wymaga przeprowadzenia w Poradni badania psychologicznego, pedagogicznego i w miarę potrzeb logopedycznego, które mogą obejmować kilka wizyt.
Maksymalny czas jednego badania to 4 godziny;
Przebieg badania: analiza dokumentów dziecka, wywiad z rodzicami, ewentualnie kwestionariusz dla rodziców/opiekunów „Ryzyko dysleksji”, rozmowa z uczniem, diagnoza psychologiczna, diagnoza pedagogiczna, diagnoza logopedyczna – w razie potrzeby, omówienie wyników badań oraz zaleceń postdiagnostycznych przez specjalistów diagnozujących ucznia oraz porady dla rodziców/opiekunów dotyczące ustalenia form pomocy dziecku.
Poradnia może wymagać od rodzica zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia, zawierającego informacje niezbędne do wydania opinii np. informacji od neurologa o wykluczeniu organicznego podłoża trudności szkolnych.
W procesie diagnostycznym istotna jest informacja o pracy dziecka nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu.
Uczeń, który przed wizytą w Poradni pracował samodzielnie lub pod opieką rodziców bądź pedagoga w szkole ma obowiązek przedłożyć w poradni zeszyt ćwiczeń.
Uczeń, który nie pracował nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu oraz nie otrzymywał do tej pory żadnej pomocy w tym kierunku zobowiązany jest podjąć pracę wyrównawczą i terapeutyczną w formie:
- samodzielnej pracy w domu poprzez wykonywanie partii ćwiczeń zadawanych przez pedagoga;
- dodatkowych zajęć w szkole lub zajęć zorganizowanych na terenie Poradni.
Po okresie udokumentowanej pracy ucznia nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu, poradnia stawia diagnozę i wydaje opinię.
Na podstawie wyników diagnozy Poradnia może stwierdzić specyficzne trudności w uczeniu się lub też inne przyczyny zgłoszonych trudności.
Podczas trwania badań i pracy wyrównawczej rodzic na swój wniosek może uzyskać informację do szkoły o podjętych wobec dziecka działaniach diagnostycznych lub wyrównawczych.
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się powinna zostać wystawiona nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej i nie później niż do końca nauki w szkole podstawowej.
Opinia wydana w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się od momentu jej wydania do ukończenia edukacji szkolnej upoważnia do:
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- dostosowania warunków egzaminów zewnętrznych – zgodnie z zasadami zawartymi w Komunikacie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;
- zwolnienia z nauki drugiego języka obcego w przypadku stwierdzenia głębokiej dysleksji rozwojowej.
Opinia ważna jest na wszystkich etapach edukacyjnych.
Opracowanie: Izabela Młyńska - Dyrektor PP-P w Zwoleniu
Załącznik do Zarządzenia Nr 7/2018/2019
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 21 września 2018 r.
PROCEDURA BADANIA UCZNIA GIMNAZJUM LUB
SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ, KTÓRY PO RAZ PIERWSZY JEST DIAGNOZOWANY W KIERUNKU WYSTĘPOWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ
W szczególnych przypadkach opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej. Dotyczy to uczniów, u których z przyczyn losowych, niemożliwe było wydanie opinii w terminie ustawowym lub w przypadku których zachodzą inne uzasadnione, niezależne od ucznia okoliczności, uniemożliwiające wydanie takiej opinii.
W takiej sytuacji opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej w następującym trybie:
Nauczyciel bądź specjalista pracujący z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia składa do dyrektora szkoły wniosek wraz z uzasadnieniem.
Dyrektor szkoły zasięga w tej sprawie opinii rady pedagogicznej.
Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej oraz informuje o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.
Rodzice z uczniem lub pełnoletni uczeń zgłaszają się do poradni psychologiczno – pedagogicznej w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i wydania opinii.
Poradnia wyznacza terminy badania psychologicznego, pedagogicznego, w razie potrzeb logopedycznego, informując o tym rodziców/prawnych opiekunów albo pełnoletniego ucznia oraz szkołę.
Przebieg postępowania diagnostycznego jest taki sam, jak w przypadku ucznia szkoły podstawowej.
Opracowanie:
Izabela Młyńska
Dyrektor PP-P w Zwoleniu