Załącznik nr 6 do Zarządzenia Nr 4/2025
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 30 stycznia 2025 r.
PROCEDURA UBIEGANIA SIĘ O WYDANIE OPINII O POTRZEBIE OBJĘCIA DZIECKA/UCZNIA ZINDYWIDUALIZOWANĄ ŚCIEŻKĄ REALIZACJI OBOWIĄZKOWEGO ROCZNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO/ZINDYWIDUALIZOWANĄ ŚCIEŻKĄ KSZTAŁCENIA
1. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia, zwane dalej „zindywidualizowaną ścieżką”, to forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w przedszkolu/szkole, zwanym dalej szkołą, dzieciom/uczniom, zwanych dalej uczniami, posiadającym opinię publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
2. Zindywidualizowana ścieżka jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, tj. którym stan zdrowia nie uniemożliwia uczęszczania do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu, wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
3. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz uczniów objętych indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym albo indywidualnym nauczaniem.
4. Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.
5. Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi na wniosek rodzica/prawnego opiekuna ucznia (zwanego dalej rodzicem).
6. Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi, wobec którego udzielona dotychczas pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole nie przyniosła wystarczającej poprawy jego funkcjonowania.
7. W celu uzyskania opinii Poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki rodzic:
1) dokonuje zgłoszenia dziecka na diagnozę psychologiczno-pedagogiczną w Poradni – osobiście w sekretariacie lub telefonicznie;
2) zgłasza się na badanie psychologiczno – pedagogiczne w ustalonym terminie oraz wypełnia wniosek o przeprowadzenie badania psychologiczno-pedagogicznego ze wskazaniem celu zgłoszenia, tj. przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i uzyskania opinii o potrzebie objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
3) dołącza dokumentację określającą:
a) trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole (informacje od rodzica uzupełnione wywiadem przeprowadzonym w Poradni);
b) w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – zaświadczenie lekarskie wskazujące wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości jego udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego / zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem (zaświadczenie lekarskie wydane na formularzu opracowanym przez Poradnię – Załącznik nr 1 do Procedury)
c) w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły – opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu w szkole ucznia ubiegającego się o opinię o potrzebie objęcia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki (informacja szkoły wydana na formularzu opracowanym przez Poradnię uwzględniającym możliwość wyrażenia stanowiska szkoły w przedmiotowej sprawie).
8. Możliwa jest sytuacja, w której uczniowi zgłoszonemu do Poradni z powodu trudności edukacyjnych lub wychowawczych, zespół diagnostyczny, po przeprowadzeniu procesu diagnostycznego, zaproponuje pomoc w formie zindywidualizowanej ścieżki. Wówczas wszczyna się niniejszą procedurę od ust. 7 pkt. 3 niniejszej procedury.
9. Przed wydaniem opinii Poradnia, tj. zespół diagnostyczny zajmujący się przedmiotową sprawą, we współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1) analizy we współpracy ze szkołą dokonuje się poprzez zapoznanie się diagnostów Poradni z informacjami nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu ucznia w szkole, zapoznanie się z informacją szkoły o podjętych przez nią dotychczas działaniach z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej wobec ucznia wraz z określeniem jej efektów, a także ze stanowiskiem szkoły w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, w tym proponowanym zakresem, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i proponowanym okresem objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką;
2) analizy we współpracy z rodzicami lub pełnoletnim uczniem dokonuje się poprzez zapoznanie się z informacją rodziców lub pełnoletniego ucznia dotyczącą jego funkcjonowania w szkole, w tym o efektach otrzymanej dotychczas na terenie szkoły pomocy psychologiczno - pedagogicznej, a także ze stanowiskiem rodzica lub pełnoletniego ucznia w sprawie objęcia go zindywidualizowaną ścieżką, w tym proponowanym zakresem, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i proponowanym okresem objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką.
10. Po zakończeniu działań diagnostycznych oraz analizy dokumentacji, w tym spełniania wymogów formalnych warunkujących wydanie uczniowi opinii oraz stanowiska szkoły i rodzica w przedmiotowej sprawie, zespół diagnostyczny podejmuje decyzję dotyczącą wydania opinii i informuje rodzica o tym fakcie na spotkaniu postdiagnostycznym. W wypadku podjęcia decyzji o wydaniu opinii – rodzic składa wniosek o wydanie opinii, która zostaje wydana w trybie uregulowanym przepisami w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
11. Szkoła zostaje powiadomiona o decyzji dotyczącej wydania opinii przez zespół diagnostów Poradni w przyjęty między placówkami sposób (za zgodą rodzica).
12. Opinia Poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki zawiera dane i informacje, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, a ponadto wskazuje:
1) zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym;
2) okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny;
3) działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.