”Bez klapsa –
jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice”
Od marca do maja 2022 roku Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu prowadziła cykl spotkań warsztatowych dla rodziców na temat wychowania dzieci bez klapsa. Celem zajęć było podniesienie poziomu umiejętności wychowawczych rodziców oraz świadomości poczucia sprawczości w wychowaniu własnego dziecka. Grupą odbiorczą byli rodzice dzieci w wieku 0-6 lat. Warsztaty prowadziły Edyta Karbowińska i Magdalena Michałowska-Kmiecik.
Zajęcia były realizowane w trzech blokach tematycznych:
1. „Nie” dla klapsa - dlaczego „nie” dla klapsa? Próbując odpowiedzieć na tak postawione pytanie, uczestnicy mogli przyjrzeć się motywom, które nimi kierują, gdy stosują tę metodę wychowawczą, a także przyjąć perspektywę dziecka, które doświadcza takiego sposobu wychowywania.
2. Uczucia – uczestnicy zajmowali się obszarem uczuć, pod wpływem których stosują klapsy jako metodę wychowawczą. Poszukiwali sposobów na rozpoznawanie uczuć w sobie, w innych oraz radzenia sobie z nimi w sytuacjach trudnych.
3. Zamiast klapsa - uczestnicy poszukiwali, uczyli się i ćwiczyli inne niż klaps sposoby postępowania z dzieckiem, które zachęcą je do współpracy i nauczą ponosić konsekwencje swojego zachowania.
Jakie korzyści wynieśli rodzice uczestniczący w warsztatach? Jednym z ważniejszych korzyści było zwiększenie rozumienia powodów swoich dotychczasowych zachowań w relacji z dzieckiem. Rodzice zwiększyli wiedzę na temat konsekwencji stosowania klapsów i innych niekonstruktywnych metod wobec dziecka, wzrosła ich umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji u siebie i u innych osób, dzieci. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość poznania sposobów radzenia sobie z własnymi uczuciami i myślami w sytuacjach trudnych, poznania alternatywnych metod służących zachęcaniu dziecka do współpracy i wyznaczaniu mu granic. Warsztaty dały możliwość ćwiczenia nowych, sprzyjających dziecku wzorców zachowań, zmniejszenia poczucia bezradności i bezsilności w sytuacjach trudnych oraz wzrost poczucia kompetencji jako rodzica. W ramach zajęć warsztatowych rodzice uzyskali także wsparcie i możliwość skorzystania z doświadczeń innych rodziców.
Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi: ćwiczenia w parach, w podgrupach, odgrywanie scenek, wypowiedzi na forum grupy, burze mózgów. Uczestnicy przygotowywali prace domowe oraz wymieniali osobiste doświadczenia podczas ćwiczeń. W związku z zainteresowaniem warsztatami Poradnia planuje organizować kolejne cykle warsztatu: „Bez klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice.