Metoda 18 struktur wyrazowych to technika wykorzystywana w edukacji, szczególnie w nauce języka polskiego i rozwijaniu umiejętności wypowiadania się, redagowania tekstów oraz budowania poprawnych i rozwiniętych wypowiedzi. Stosuje się ją m.in. w terapii pedagogicznej dla dzieci z trudnościami w opanowaniu czytania i pisania.
Na czym polega metoda 18 struktur wyrazowych?
Metoda polega na systematycznym wprowadzaniu 18 podstawowych struktur gramatycznych i składniowych (struktur wyrazowych), które występują w języku polskim i umożliwiają budowanie pełnych, poprawnych zdań. Struktury te to różne formy zdaniowe, których dziecko uczy się poprzez:
- układanie zdań według wzorów,
- uzupełnianie schematów,
- posługiwanie się obrazkami lub kartami tematycznymi,
- łączenie podanych elementów zgodnie z danym schematem.
Dla kogo jest ta metoda?
- Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- Osoby z opóźnionym rozwojem mowy.
- Uczniowie z trudnościami w nauce języka polskiego.
- Uczniowie uczący się języka polskiego jako obcego.
- Osoby z afazją i innymi zaburzeniami komunikacji językowej.
Metoda 18 struktur wyrazowych to narzędzie logopedyczne opracowane przez Bronisławę Rocławską, które służy do wspomagania rozwoju mowy dzieci – zwłaszcza tych z opóźnionym rozwojem mowy, afazją, niedosłuchem czy innymi trudnościami językowymi. Oto kilka ciekawostek i istotnych informacji o tej metodzie:
18 struktur to nie przypadek
- Liczba 18 odnosi się do dokładnie tylu struktur fonetyczno-fonologicznych, które Rocławska wyróżniła jako charakterystyczne dla języka polskiego.
- Struktury te są oparte na schemacie sylabowym, fonemowym i fonotaktycznym (czyli jak dźwięki łączą się w słowa).
Metoda ma charakter systematyczny i progresywny
- Każda struktura opiera się na konkretnym układzie fonetycznym – np. wyrazach zbudowanych z jednej sylaby otwartej (ma), zamkniętej (dom), złożonych sylabach (mama, domki) itp.
- Struktury układane są od najprostszych do najtrudniejszych – zgodnie z rozwojem mowy dziecka.
Integruje różne funkcje poznawcze
- Nie tylko wspiera rozwój artykulacji, ale też percepcję słuchową, pamięć słuchową, analizę i syntezę słuchową.
- Jest wykorzystywana również do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną (też autorstwa Rocławskiej).
Stosowana w terapii dzieci z różnymi zaburzeniami
Szczególnie skuteczna w pracy z dziećmi:
- z afazją,
- z alalią,
- z zespołami genetycznymi,
- z niedosłuchem,
- ze spektrum autyzmu,
- z ORM (opóźnionym rozwojem mowy).
Dostępne są specjalistyczne pomoce dydaktyczne
Do metody opracowano szereg materiałów – kart pracy, zestawów obrazków, pomocy multimedialnych – ułatwiających prowadzenie terapii.
Silnie związana z analizą języka polskiego
Rocławska dokładnie przebadała polskie wyrazy pod kątem ich struktury fonologicznej, co czyni tę metodę wyjątkowo dobrze dopasowaną do naszego języka (nie jest to metoda „uniwersalna”).
Zapraszamy do poradni, mamy w ofercie to narzędzie.