W dniu 19 maja 2022 r. Pani Izabela Młyńska, Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu oraz Pani Anna Orłowska, Kierownik Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu Filia w Zwoleniu wzięły udział w spotkaniu z rodzicami dzieci z oddziałów przedszkolnych z grup „Tygryski” i „Misie”. Inicjatorami zebrania były Panie z oddziałów przedszkolnych, które realizują Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025.
W ramach działań promujących czytelnictwo przygotowana została prelekcja dla rodziców dotycząca wpływu czytania dzieciom książek na ich rozwój. Pani Izabela Młyńska przedstawiła opinię specjalistów zajmujących się rozwojem dziecka, którzy w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację 5 obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji. Czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażania myśli i własnego zdania, werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dzieci dostrzegania związków przyczynowo -skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków, rozwijają umiejętność samodzielnego myślenia, co jest ważne w odniesieniu do właściwego funkcjonowania społecznego. Dyrektor Poradni zwróciła uwagę na fakt, że czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu – pozwala dziecku wyciszyć się, odpocząć od nadmiaru stymulacji i wrażeń, daje potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze. Czytanie książek umożliwia skupienie się na wykonywanym zadaniu, doprowadzenie działań do końca. Pani Izabela Młyńska podkreślała, że we współczesnym świecie coraz więcej dzieci ma trudności z koncentracją uwagi, co wynika z nadmiernej liczby docierających do nich bodźców, dlatego rodzice powinni wspierać dziecko we wszystkich aktywnościach, które pomagają wydłużyć czas koncentracji uwagi. Ponadto czytanie pomaga w poznawaniu sytuacji, z którymi dziecko się zetknęło, może posłużyć za temat do rozmowy o trudnych emocjach, uczy empatii i wrażliwości. Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim do osiągnięcia celu, czyli przeczytania do końca, wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Realizowanie przez dzieci zadań z tzw. odroczonym efektem wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do właściwego funkcjonowania psychicznego. Na zakończenie wystąpienia Pani Izabela Młyńska podkreśliła rolę rodziców w rozbudzaniu potrzeb czytelniczych u dzieci. Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie – dziecko nie odczuwa jej braku, jeśli w ogóle nie będzie się z nią stykać. Rozbudzanie umysłu dziecka następuje w najwcześniejszych latach, czyli w okresie, kiedy dziecko pozostaje pod bezpośrednim wpływem rodziny. Jeśli chcemy ukształtować w dziecku nawyk czytania, powinniśmy poświęcać mu więcej czasu, opowiadać mu baśnie, czytać bajki, opowiadania, wiersze. Dziecko powinno widzieć rodziców czytających. Czytanie małym dzieciom jest także doskonałą metodą wychowawczą, aby ograniczyć kontakt dziecka z komputerem, telewizją, komórką. Jeśli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie to procentować w dorosłym życiu.
W dalszej części spotkania Pani Anna Orłowska – Kierownik Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu Filia w Zwoleniu podkreślała rolę rodziców, nauczycieli wychowawców oraz nauczycieli bibliotekarzy w tym, aby dzieci zaprzyjaźniły się z książką już od najmłodszych lat, aby budować u najmłodszych dobry nawyk czytania i kojarzenia tej czynności z przyjemnością: Ważną rolę w kształtowaniu Małego Czytelnika odgrywa biblioteka: uczy samodzielności, podejmowania pierwszych własnych wyborów, rozwija myślenie oraz nawyk czytania i pogłębiania wiedzy. To miejsce, gdzie rodzic wspólnie z dzieckiem może spędzić czas w sposób twórczy oraz przeżyć nową niesamowitą przygodę z wypożyczoną książką. Czytelnicy w zbiorach bibliotecznych Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu Filia w Zwoleniu znajdą publikacje poruszające takie kwestie jak: problemy wychowawcze, zabawy i spędzanie czasu z dzieckiem, kreatywne wspieranie rozwoju dziecka, bogaty zbiór książek wspomagających rozwój i edukację dzieci ze specjalnymi potrzebami, z zaburzeniami i niepełnosprawnościami, a także dzieci uzdolnionych, różnego rodzaju poradniki, literaturę dotyczącą terapii i leczenia, ćwiczenia i karty pracy, książki z praktycznymi rozwiązaniami do pracy z dzieckiem w domu, różnorodną literaturę dla dzieci i młodzieży, w tym również lektury szkolne i ich opracowania. Pani Anna Orłowska podkreśliła, że czytelnicy znajdą również w bibliotece: baśnie, bajki, legendy, wiersze, opowiadania, książki przyrodnicze, o zwierzętach, o ciele człowieka, poruszające tematykę ekologiczną; książki zawierające eksperymenty dla dzieci; zachęcające do nauki czytania, książki biograficzne przybliżające życie i dokonania znanych osób; książki o znanych osobach; książki o uczuciach, relacjach rodzinnych, przyjaźni; książki służące pomocą przy rozwiązywaniu problemów: jak pokonać nieśmiałość, lęk przed ciemnością, lęk przed wizytą u lekarza czy dentysty; jak uwierzyć w siebie; jak przezwyciężyć koszmary nocne; jak pokonać zazdrość dziecka o pracę zawodową rodziców oraz młodsze rodzeństwo; jak pomóc przeżyć śmierć bliskiej osoby czy ukochanego zwierzątka; jak wytłumaczyć dzieciom kłótnie rodziców; jak radzić sobie z przemocą rówieśniczą oraz agresją osób dorosłych; jak przygotować dziecko do pierwszej wizyty w przedszkolu; jak nauczyć dziecko odpowiedzialności, samodzielności, sprzątania po sobie, punktualności; jak realizować własne marzenia; jak radzić sobie ze złością; jak zyskać sympatię kolegów i znaleźć przyjaciela; jak pokonać uzależnienie od Internetu czy telefonu; jak oduczyć dziecko kłamania oraz używania brzydkich słów; jak pomóc rówieśnikom z cukrzycą czy autyzmem, a także gry planszowe. Na zakończenie Pani Kierownik zachęcała do korzystania ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej, zarówno tych dla dzieci, jak i dla rodziców, dotyczących rozwoju i wychowania dzieci.