Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu wychodzi naprzeciw potrzebom swoich klientów. Wspieramy w trudnych przeżyciach i uczymy radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami. Wskazujemy, jak dostrzegać dobro w drugim człowieku i rozbudzać poczucie własnej wartości i godności. Podejmujemy próbę ukazania czym jest miłość w codziennych relacjach i jak można ją wyrazić poprzez gesty, słowa, zachowania. W ramach naszej działalności prowadzimy także warsztaty pozwalające poszerzać kompetencje rodzicielskie oraz wzmacniać więzi w rodzinie.
Aktualnie zakończyła się kolejna edycja Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, która realizowana była w okresie 05.02.2021r.-30.04.2021r. Ze względu na sytuację epidemiczną spotkania prowadzone były w reżimie sanitarnym, zgodnie z obowiązującymi procedurami. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu i trwały trzy godziny. Uczestnicy przeżyli przygodę, która pozwoliła im dokonać głębszej refleksji na temat wychowania własnych dzieci. W zadaniu tym wspierali ich prowadzący: mgr Joanna Zubrzycka – pedagog oraz mgr Ilona Sobieraj -psycholog.
Pierwsze spotkanie zapoczątkowało przytoczenie niezwykle wymownego cytatu: "Wychowanie bez błędów jest mitem. Nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, ale wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. Popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem. Przeciwnie. Dzieci mają prawo do odpowiedzialnych rodziców. Przyznawanie się do błędów albo niewiedzy jest prawidłowym zachowaniem ze strony rodziców. Powinno ono zarazem być uzupełnione przez dążenie do naprawienia błędów oraz poszukiwania odpowiedzi." (J.G. Woititz). Pierwsze zajęcia miały charakter organizacyjny i integracyjny. Istotnym elementem było tu dokładne poznanie oczekiwań uczestników i wstępna diagnoza problemów poszczególnych osób. Kolejne spotkania poświęcone były tematyce budowania relacji dorosły – dziecko. W zakresie tego tematu zrealizowano następujące treści: wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane; rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć; aktywne, wspierające słuchanie; motywowanie dziecka do współdziałania; modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka; uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole; wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka; budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka; konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
Warsztaty były prowadzone metodami aktywnymi, według założeń psychologicznego treningu grupowego. W trakcie spotkań korzystano z materiałów instruktażowych. Metody pracy to: krótkie wykłady, prelekcje, dyskusje, burza mózgów, psychodramy, praca w podgrupach (pary, trójki itp.), praca indywidualna oraz autoanaliza doświadczeń. Każde zajęcia rozpoczynały się wątkiem superwizyjnym umożliwiającym zaprezentowanie swoich sukcesów i porażek w kontakcie z dzieckiem, a tematycznie nawiązującym do treści edukacyjnych przerabianych na spotkaniu poprzednim. Kolejnym krokiem było wprowadzanie wątku edukacyjnego dotyczącego nowo omawianych zagadnień. Prowadzące opierały się na własnych doświadczeniach zawodowych i rodzicielskich oraz koncepcji wychowania bez porażek T. Gordona. Korzystano przede wszystkim z takich pozycji książkowych jak Adele Faber, Elaine Mazlish ”Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” oraz Thomas Gordon ”Wychowanie bez porażek”. Istotą warsztatu było uświadomienie rodzicom, że skuteczność wychowania zależy w znacznym stopniu od osoby wychowującej, co oznacza, że aby zmienić dziecko należy zacząć zmieniać siebie. Głównym celem zajęć jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: „Wychowywać to kochać i wymagać”. Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Rodzice biorący udział w tegorocznej edycji chętnie dzielili się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami. Podczas spotkania podsumowującego podkreślili, że zajęcia otworzyły im drzwi do lepszego rozumienia własnych dzieci oraz radzenia sobie z rodzicielskimi wyzwaniami. Ponadto zaznaczyli, że zajęcia w dużej mierze przyczyniły się do polepszenia ich kontaktów z dziećmi.
Wszystkich rodziców, którzy pragną budować coraz lepszy kontakt ze swoimi dziećmi, wspierać je w rozwoju psychicznym i społecznym oraz podwyższać swoje kompetencje w rozwiązywaniu problemów w relacjach z dzieckiem zapraszamy do zapisów na kolejną edycję Szkoły dla Rodziców i Wychowawców. Udział w spotkaniach pomaga w codziennym życiu. Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi.