1. JĘZYK NA DEFILADZIE
Dziecko wykonuje gimnastykę języka, obserwując jego ruchy w lusterku:
- porusza rytmicznie językiem pomiędzy górną i dolną ,,poduszeczką’’ ( wałek dziąsłowy dolny i górny);
- ,,maluje’’ kropeczki czubkiem języka na podniebieniu górnym;
- czubkiem języka ,,maluje’’ paski na podniebieniu górnym (od zębów górnych do gardła);
- oddycha nosem przy szeroko otwartych ustach z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym za zębami górnymi;
- połyka ślinę z czubkiem języka uniesionym do podniebienia przy lekko otwartych ustach;
- rytmicznie wymawia głoski t (ttttt…,) d, (ddddd….), przy otwartych ustach;
- rytmicznie wymawia zbitek głosek drrrr…
2. Zabawa oddechowa ,,PIÓRKA’’
- Rodzic na stole rozkłada sznurek. Zdobywa kilka ptasich piórek i poleca dziecku aby dmuchało na piórka tak żeby piórko przefrunęło nad sznurkiem ( dmuchnięcie musi być na tyle silne aby poderwać piórko)
3. Zabawa w BARANKI
- Dziecko robi z waty niewielkie kulki, imitują one ,,baranki’’ na które będzie dmuchać i ,,zaganiać’’ je do wyznaczonego miejsca.
4. SAMOGŁOSKOWA KOSTKA
- Rodzic z dzieckiem z kartonu robią kostkę papierową, na której bokach wypisują drukowanymi literami głoski A,O,U,E.I. Następnie dziecko rzuca kostką i wymyśla słowo rozpoczynające się wskazaną samogłoską i układa zdanie z tym wyrazem;
- Podobnie można się bawić rysując nie tylko samogłoski ale i spółgłoski lub same spółgłoski bądź głoski zaburzone i aktualnie ćwiczone.
5. Zabawa w RYMY
- Tworzymy rymy do różnych wyrazów np.:
mydło –bydło,
Babka – małpka
Basie – bazie
Kosa –Koza
Murek - nurek
Murek - Burek
Nóżka - muszka
Mucha – bucha
Półka –bułka
paczka – taczka – kaczka ….itd.
dziecko wymyśla inne rymy i zapisuje je z zeszycie (rodzic lub samo dziecko jeżeli potrafi pisać)