Mowa w dużej mierze wpływa na ogólny rozwój dziecka i jego osiągnięcia w nauce.
Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, opinii, odczuć.
Ogromną rolę w procesie kształtowania mowy odgrywają rodzice i najbliższe otoczenie - to oni są jego pierwszymi nauczycielami mowy poprzez wspólne zabawy, czytanie książeczek, ich opowiadanie i śpiewanie piosenek. Istotne znaczenie w zakresie wspomagania i rozwoju mowy na także działanie nauczyciela pracującego z dzieckiem w przedszkolu, gdzie zabawa stanowi dominujący sposób nauki. Jest kluczem do poznawania nowych słów, ćwiczy oddech, głos, słuch i wymowę. Doskonali formy gramatyczne uwzględniając przy tym akcent, melodię i rytm mowy. Poprzez zabawę możemy stymulować rozwój wszystkich funkcji, od których zależy prawidłowy rozwój mowy.
Wyniki badań pedagogiczno – logopedycznych, a także moja własna obserwacja dowodzą, że rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, u wielu dzieci w występuje oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój wymowy lub niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej. Występowanie tych zaburzeń ma istotny wpływ na przebieg procesu nauczania w okresie wczesnoszkolnym, za słuszne więc uważam wprowadzenie dodatkowych zabaw, zajęć, mających na celu rozbudzanie aktywności słownej dzieci, wpływających na rozwój mowy dziecka.
Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę, zajęcia specjalistyczne prowadzą logopedzi które są indywidualne ale też grupowe w zależności od zaburzenia mowy. Zajęcia z zakresu profilaktyki mogą być prowadzone przez nauczycieli w przedszkolu i logopedę. Zakłada się iż dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno:
- zwracać się bezpośrednio do rozmówcy, starać się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, fleksyjnym i składniowym;
- mówić płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
- uważnie słuchać, pytać o niezrozumiałe fakty i formułować wypowiedzi o ważnych sprawach, budować zdania proste ale i złożone.
Dziecko z zaburzoną mową powinno w warunkach przedszkolnych i szkolnych uzyskać pomoc w przezwyciężaniu swoich trudności dlatego w przedszkolu i szkole pomoc taka organizowana jest w postaci zajęć logopedycznych, zajęć specjalistycznych czyli korekcyjno – kompensacyjnych, dydaktyczno – wyrównawczych i innych. Pomoc specjalistyczną zapewnia też w Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zwoleniu, wktórej rodzice dzieci mogą uzyskać potrzebną im pomoc.
CECHY WYMOWY DZIECKA 6- CIO LETNIEGO
Dziecko 6-cio letnie powinno mówić poprawnie. Jego wypowiedzi przyjmują formę realizacji wielozdaniowej. Chętnie wypowiada się o przebiegu jakiegoś zdarzenia czy filmu. W swoich wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo – skutkowej. Potrafi opisać przedmioty, podając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości ich zastosowania ich zastosowania. Nieprawidłowości gramatyczne powinny zanikać. Proces utrwalania wymowy powinien kończyć się chociaż rozwój języka trwa nadal.