Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a w szczególności na jego powodzenia w szkole. Sposób komunikowania się wpływa na sukcesy edukacyjne, zawodowe oraz stosunki z innymi ludźmi. Czasem, koniecznym do szczególnie intensywnej pracy skierowanej na rozwój związanych z mową sprawności, jest okres przedszkolny i wczesnoszkolny. Dla takich małych dzieci w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu prowadzone są logopedyczne, grupowe zajęcia ruchowe. Ich celem jest rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną oraz zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego opanowania języka przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wykorzystując w terapii logopedycznej zabawę pomagamy dzieciom w nauce mowy i rozwijaniu niezbędnych dla jej poprawnego funkcjonowania aspektów takich jak:
- sprawność narządów mowy;
- kompetencje fonologiczne;
- prawidłowy tor oddechowy, dojrzały sposób połykania;
- poprawna artykulacja.
Zajęcia te prowadzone są w formie zabaw, w czasie których realizowane są ćwiczenia w poprawnym ułożeniu artykulantów (języka, warg), wywoływanie nieprawidłowych artykulacji, budowanie zdań, rozwijanie słownictwa, nauka mowy opowieściowej, nauka piosenek, zabawy ruchowe, relaksacyjne itp.
Wszystkie zabawy i ćwiczenia dostosowane są do potrzeb dziecka. Będą one doskonale stymulowały językowe umiejętności, budząc zaciekawienie związanymi z nim aspektami
Należy jednak pamiętać, że na rozwój mowy naszego dziecka wpływ mają przede wszystkim rodzice, a później nauczyciele czy terapeuci.